top of page

גיל המעבר - חמשת הדרכים להקלה

עודכן: 7 בספט׳ 2020

מוכנה? ריכזתי עבורך את 5 ההמלצות המככבות אצלי בקליניקה להקלה על תופעות גיל המעבר. יש דברים שאני ממליצה עליהם, שתמיד יהיו טובים בשגרת חיים מאוזנת, פעילויות מרגיעות כמו ללכת לעיסוי ולתרגל מדיטציה או יוגה. בנוסף, יש כמה דברים שאת יכולה להצטייד בהם ועליהם אני רוצה לדבר איתך היום.


1. ארומתרפיה

השמנים האתריים הם החלקים העוצמתיים ביותר של הצמח. הם מהווים את מערכת החיסון והאיזון הפנימי שלו. לנו הם יעילים בהרחה ובמריחה על העור כיוון שהמולקלולות הקטנות שלהן נספגות תוך דקות ספורות בזרם הדם ומתחילות להשפיע. נטילה פנימית (ממקור אורגני ואיכותי בלבד) תהווה הקלה מהירה ויעילה גם היא. על תופעות גיל המעבר.

מנטה - שמן המנטה מפיג כאב בפחות מ5 דקות. המנטול מקרר ומרגיע. ניתן למרוח על שרירים כואבים כמו צוואר וגב ועל הקרקפת במידה שיש כאב ראש ועל החזה במידה שיש גל חום.

לבנדר - שמן אתרי מצמח הלבנדר הוא אחד השמנים הפופולריים ביותר בעולם. תכונותיו המרגיעות על הגוף והנפש נתנו לו את התואר - "מלך השמנים". ניתן לטפטף 3-4 טיפות להרחה - פשוט לטפטף בין כפות הידיים ולהריח. ניתן לטפטף 3-4 טיפות במבער שמנים - איכויותיו המרגיעות נכנסות דרך הנשימה שלנו ומרגיעות כל רוח סוערת :) וכמובן, גם אותו ניתן למרוח על אזורים כואבים בגוף והוא מרגיע מיד. בנוסף, אם את סובלת מאקנה בעקבות חוסר איזון הורמונלי, שמן הלבנדר מאחה את הפצעים, מחטא ומרגיע גם את עור הפנים. מומלץ לטפטף 4 טיפות בקרם הפנים ולמרוח פעמיים ביום.

מרווה - מכיל פיטו-אסטרוגנים המשפרים את זמינות האסטרוגן בגוף. ניתן למרוח מספר טיפות על נקודות הדופק ולהרגיש מיד בהרגעה.

שיח אברהם - עוצמתי באיכויותיו המאזנות הורמונלית, מרגיע, מקרר ומחזק את הגוף והנפש. מהלי אותו במעט שמן או קרם גוף ומרחי בין פעמיים לשלוש פעמים ביום.

ילנג ילנג - מחטא, נוגד דכאון, מחזק, מרגיע. 3 טיפות ב2 כפות שמן (קוקוס, זרעי ענבים) פעמיים ביום למריחה על העור.

 

2. צמחי מרפא

צמחי מרפא הם התרופה עתיקה בעולם, ואיכויותיהם נגזרו לתרופות הסינתטיות שאנחנו מכירות היום. חליטות צמחים יבשים מעלות את האנרגיה, משפרות את יכולות הריכוז שלנו ומייעלות את זרימת הדם. לכן ההמלצה היא לשתות 3 כוסות של חליטות צמחים ביום. את הצמחים הבאים מומלץ לשלב בימים שסביב הווסת, שם הגוף צריך חיזוק נוסף. כפית מכל צמח לכוס מים רותחים. למקרים מורכבים יותר ניתן לצרוך את הצמחים בכמוסות או בטינקטורה (תמצית אלכוהולית של הצמח) - בהתאמה אישית. במידה שאת נוטלת תרופות אנא התייעצי איתי לפני השימוש.

שיח אברהם - הצמח החשוב ביותר באיזון הורמונלי. איכויותיו יוצרות השפעה מרגיעה ומניעה לכלי הדם, שיכוך כאב, שיפור מצב העור והעלאת מצב הרוח. הוא הוכח מחקרית כיעיל בהקלה על תסמיני גיל המעבר כמו דכאון ונמצא שהוא מחזיר את הווסת בטווח של שנה לאחר הפסקתה.

ויתניה - זהו צמח חשוב בטיפול בלחץ וחולשה, שכן הוא מעלה את האנרגיה בעזרת חיזוק בלוטת האדרנל המפרישה אדרנלין בגוף. בין היתר הוא משפר את החשק המיני ואת רמות הברזל בגוף.

אנג'ליקה סינית - שורש נפלא זה נחשב ל"מחזק הנשי" בזכות יכולתו להעלות את רמות האסטרוגן, לשפר את זרימת הדם ולסייע בטיפול בגלי חום.

בן חרצית - איכויותיו נוגדות הדלקת משפרות את זרימת הדם ועוזרות בטיפול ומניעה של מיגרנה.

קוהוש שחור - מקדם אסטרוגן, מקרר ומוריד גלי חום, מרגיע ומנקז את הכבד.

מאקה - מרומם, מזין ומאזן הורמונלי, מחזק חיסון, מעורר מיני

סרפד - מקרר, מזין את הדם ומחזק את יכולות הפינוי של הגוף (משחרר עודפי נוזלים ופסולת)

נענע - מקרר, מרגיע את הנפש ואת מערכת העיכול, ומשכך כאב.

קמומיל - נוגד דלקת, מרגיע את הגוף והנפש ואת מערכת העיכול.

מרווה - מקררת ומורידה גלי חום, מניעה את מחזור הדם, משפרת את פעילות מערכת העיכול ומקררת את הגוף כשיש לו חום עודף.

זוטה לבנה - מקרר ומרגיע, מרומם מצב רוח, נוגד דלקת, משכך כאב ומפיג גזים.

מומלץ ליטול בנטילה פנימית צמחי מרפא, שיעזרו בצורה שוטפת וקבועה, למניעה של תסמיני גיל המעבר ולאיזון הורמונלי. המינון הרפואי משתנה עבור כל צמח, יש להיוועץ עם מטפל מוסמך להתאמת מינון אישי.



 

3. תוספי תזונה

עולם תוספי התזונה, ויטמינים, מינרלים וחומרים נוספים - נועד ליצור מעין השלמה תזונתית לתזונה שלנו היום. חשוב להבין את יעילות התוספים והשפעתם לפני השימוש. בעת גיל המעבר, הגוף מבקש רוגע, שלווה וחיזוק.

שמן נר הלילה - בשמן נר הלילה קיימת כמות גבוהה של GLA. חומצה גמא לינולנית היא חומצת שומן חיונית שבונה הורמוני מין, מחזקת את מערכת העצבים, מונעת דלקת ומלחלחת את העור. 3-4 גרם ביום.

אבץ - מינרל חיוני לאיזון הורמונלי ולתהליכים רבים בגוף. 25-50 מ"ג.

ויטמין E - הוא נוֹגד חִמצון שמרגיע גלי חום, מזין את זרימת הדם לנרתיק, מפחית דלקת ושומנים ומגן על העור מהתייבשות. יש להקפיד על נטילת ויטמין E ממקור טבעי בלבד (בדרך כלל שמן נבט חיטה). ויטמין E סינתטי עלול להיות מזיק.

כ-400 יחב"ל.

מגנזיום - מינרל המגנזיום הקיים בגוף אחראי על הרפיית שרירי וכלי דם. כאשר הגוף רפוי ולא מכווץ - הוא פחות יסבול מכאב. כמוסות של מגנזיום מסייעות להרפיית שרירים, הקלה על כאב ראש ובמצבי עצירות הוא משחרר את שרירי העיכול ומאפשר יציאות טובות. 2-6 כמוסות של מגנזיום ביום (600 מ"ג מקסימום).

ויטמיני B - קומפלקס של ויטמינים מקבוצת B אחראיים על יצירת תאים במערכת העצבים ותאי דם אדומים. במחסור של ויטמינים אלו בגוף נרגיש רגישות גבוהה לכאב ורעשים, חוסר סבלנות, עייפות ונמלולים. 2 כמוסות ביום (200 מ"ג מקסימום).

בי 12 - ויטמין זה אחראי על בניית מערכת עצבים ותאי דם אדומים. הוא עובד יחד עם כל קבוצת ויטמיני הB לתפקוד תקין של הגוף ומחזור הדם, וחסר במצבי אנמיה, תת תזונה, וסטרס גבוה. המינון המומלץ הוא 1000 מק"ג ביום.


 

4. תזונה

הדלק שלנו! מה שמגיע הכי הרבה אל הגוף שלנו! שימו לב לערך גליקמי נמוך - אכילה נכונה תוך הקפדה על שילוב מזונות, מרקם סיבי ופחמימות מורכבות. זה יבטיח לכן משקל מאוזן ויפחית את הופעות גלי החום והדכדוך, על ידי איזון מטבוליזם של סוכר בגוף.

ויטמיני B וסיבים- דגנים מלאים וקטניות עשירים בסיבים שתורמים לפינוי עודפי הורמונים מהגוף ובויטמיני B שיוצרים איזון הורמונלי ועצבי.

מוצרי סויה וזרעי פשתן - מכילים חומרים שהדומים לאסטרוגן ומווסתים את הרמה שלו בגוף - דבר היוצר את האיזון ההורמונלי.

ירקות ועלים ירוקים - מסייעים בהקלה על גלי חום בגלל תכולת סיבים וכלורופיל גבוהה. תכולת הסידן גבוהה עוזרת לאזן את מערכת העצבים.

פירות וירקות - מכילים כמות גדולה של סיבים שמסייעים לפנות רעלים וגם אסטרוגן מהגוף. מכילים כמות גבוהה של מינרלים וויטמינים חיוניים. ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, ברוקולי, כרובית), ירקות ופירות עשירים באשלגן.

אומגה 3 - סרדינים, סלמון, הרינג (מטיאס), טונה, מקרל, פורל, הליבוט, סול וזרעי פשתן. אומגה 3 חיונית ליצירת כל תא בגוף, בונה הרומוני מין, מאזנת הורמונלית ועצבית. אומגה 3 מורידה דלקת ומחזקת את מערכת החיסון. סידן - מומלץ לצרוך עלים ירוקים, ברוקולי, שקדים וטחינה ושמירה על מאגרי הסידן. ירידה באסטרוגן יוצרת ירידה בצפיפות עצם וספיגת הסידן בגוף.

נוזלים - שתיית כ-10 כוסות מים ביום יוצרת תפקוד תקין של הגוף, מעלה את האנרגיה, את לחות העור ותפקוד מערכת העיכול. ניתן ורצוי לשלב חליטות של צמחי מרפא מהרשימה המומלצת בסעיף הראשון.

ויטמין E - הוא נוֹגד חִמצון שמרגיע גלי חום, מזין את זרימת הדם לנרתיק, מפחית דלקת ושומנים ומגן על העור מהתייבשות. מומלץ לצרוך אבודקו, עלים ירוקים, אגוזים וזרעים ושמנים מהצומח כמו פשתן, זרעי ענבים ושמן זית.


מומלץ להפחית:

בשר, מוצרי חלב וביצים – מזון זה מכיל חומרים שונים כמו הורמונים מלאכותיים, חומרים משמרים ואומגה 6. כל אלו עלולים להחריף את חוסר האיזון ההורמונלי. אומגה 6 בגוף מעלה מרכיבים יוצרי דלקת. לכן צריכה גדולה עלולה לגרום לעודף גלי חום וחולשה חיסונית ועצבית.

פחמימות פשוטות (סוכר, קמח לבן)- יוצרות עלייה וירידה מהירה ברמת הסוכר בדם. דבר זה גורם לשחרור הורמונים כמו אדרנלין, שממריץ את מערכת העצבים וגורם לחוסר איזון הורמונלי ועצבי.

ממריצים - עודף ממריצים כמו קפאין, שוקולד ומשקאות מתוקים גורמים לגירוי של מערכת העצבים.

אלכוהול – אלכוהול גורם לגוף לאבד מינרלים חיוניים, החשובים לגוף ולמערכת ההורמונלית.

 

5. רפלקסולוגיה

רפלקסולוגיה היא תורת ההשתקפות של איברי הגוף בכפות הרגליים. באמצעות עיסוי עדין ניתן להגיע לכל איבר בגוף. ההרגעה והנעת מחזור הדם שהרפלקסולוגיה מייצרת מאפשרת טיפול יעיל ומהיר לתופעות גיל המעבר ויוצרת את האיזון ההורמונלי כבר מהטיפול הראשון.

מטיפול לטיפול תרגישי את היכולת של טיפול המגע הנפלא לשפר את יכולת הגוף להרגיע את עצמו, על ידי יצירת "אפקט מצטבר".



 

כל אחת תמצא את הדבר שמתאים לה ביותר ויקל עליה מאוד או מעט, למקרים מורכבים יותר אני תמיד כאן לכל שאלה, התלבטות או התאמה אישית.

344 צפיות0 תגובות
bottom of page
<איזון הורמונלי>