top of page

7 שיטות לטיפול טבעי בכאבי מחזור

עודכן: 11 באוג׳ 2021





אמצע הלילה, תחושה מוזרה מתעוררת בבטן התחתונה שלך. אפופה משינה, את מתחילה לעשות את החשבון ומבינה - מחר את אמורה לקבל מחזור. תוך כמה דקות הכאב מתחזק והופך לכיווץ שממנו כבר לא תוכלי לחזור לישון. מה עושים?

ריכזתי עבורך את 7 ההמלצות שמככבות אצלי בקליניקה להקלה על כאבי מחזור. יש דברים שאני ממליצה עליהם, שתמיד יהיו טובים בשגרת חיים מאוזנת, פעילויות מרגיעות כמו ללכת לעיסוי ולתרגל מדיטציה או יוגה. בנוסף, יש כמה דברים שאת יכולה להצטייד בהם ועליהם אני רוצה לדבר איתך היום.


1. ארומתרפיה

משחת טייגר באלם לבנה - משחה למריחה על הבטן באזור הרחם להקלה מיידית על כאב. המשחה הסינית הקלאסית הזו יודעת להפיג כאב בפחות מ5 דקות. זה בזכות ריכוז השמנים האתריים המרגיעים שבתוכה - מנטה, אקליפטוס וציפורן. מורחים אותו בכמות של גרגיר אפונה על הבטן, היא מקררת את האזור ומרגיעה. ניתן למרוח על שרירים כואבים כמו צוואר וגב ועל הקרקפת במידה שיש כאב ראש.

שמן לבנדר - שמן אתרי מצמח הלבנדר הוא אחד השמנים הפופולריים ביותר בעולם. תכונותיו המרגיעות על הגוף והנפש נתנו לו את התואר - "מלך השמנים". ניתן לטפטף 3-4 טיפות להרחה - פשוט לטפטף בין כפות הידיים ולהריח. ניתן לטפטף 3-4 טיפות במבער שמנים - איכויותיו המרגיעות נכנסות דרך הנשימה שלנו ומרגיעות כל רוח סוערת :) וכמובן, גם אותו ניתן למרוח על אזורים כואבים בגוף והוא מרגיע מיד. בנוסף, אם אתן סובלות מאקנה בעקבות חוסר איזון הורמונלי, שמן הלבנדר מאחה את הפצעים, מחטא ומרגיע גם את עור הפנים. מומלץ לטפטף 4 טיפות בקרם הפנים ולמרוח פעמיים ביום.


 

2. צמחי מרפא

צמחי מרפא הם התרופה עתיקה בעולם, ואיכויותיהם נגזרו לתרופות הסינתטיות שאנחנו מכירות היום. חליטות צמחים יבשים מעלות את האנרגיה, משפרות את יכולות הריכוז שלנו ומייעלות את זרימת הדם. לכן ההמלצה היא לשתות 3 כוסות של חליטות צמחים ביום. את הצמחים הבאים מומלץ לשלב בימים שסביב הווסת, שם הגוף צריך חיזוק נוסף. כפית מכל צמח לכוס מים רותחים. למקרים מורכבים יותר ניתן לצרוך את הצמחים בכמוסות או בטינקטורה (תמצית אלכוהולית של הצמח) - בהתאמה אישית. במידה שאת נוטלת תרופות אנא התייעצי איתי לפני השימוש.

סרפד - מזין את הדם ומחזק את יכולות הפינוי של הגוף (משחרר עודפי נוזלים ופסולת)

רוזמרין - משפר סירקולציה, מעורר ומשפר ריכוז.

ג'ינג'ר - מחמם את הגוף, נוגד דלקת ומפיג גזים.

נענע - מרגיע את הנפש ואת מערכת העיכול, ומשכך כאב.

קמומיל - נוגד דלקת, מרגיע את הגוף והנפש ואת מערכת העיכול.

מרווה - מניעה את מחזור הדם, משפרת את פעילות מערכת העיכול ומקררת את הגוף כשיש לו חום עודף. זוטה - מרגיע, מרומם מצב רוח, נוגד דלקת, משכך כאב ומפיג גזים.

מומלץ ליטול בנטילה פנימית צמחי מרפא, שיעזרו במהלך כל החודש למניעה של תסמיני המחזור ולאיזון הורמונלי.

שיח אברהם - הצמח החשוב ביותר באיזון הורמונלי. איכויותיו יוצרות השפעה מרגיעה ומניעה לכלי הדם, שיכוף כאב, שיפור מצב העור והעלאת מצב הרוח.

ויתניה - זהו צמח חשוב בטיפול בלחץ וצורך בחיזוק שכן הוא מעלה את האנרגיה בעזרת חיזוק בלוטת האדרנל המפרישה אדרנלין בגוף. בין היתר הוא משפר את החשק המיני ואת רמות הברזל בגוף.

אנג'ליקה סינית - שורש נפלא זה נחשב ל"מחזק הנשי" בזכות יכולתו להעלות את רמות האסטרוגן, לשפר את זרימת הדם ולסייע בטיפול בשחלות פוליצסטיות.

מורן - זהו צמח יקר ויעיל בשיכוך כאבים, הרגעה וחיזוק רצפת האגן.

בן חרצית - איכויותיו נוגדות הדלקת משפרות את זרימת הדם ועוזרות בטיפול ומניעה של מיגרנה. הוא משכך גם כאבים ברחם.


 

3. תוספי תזונה

עולם תוספי התזונה, ויטמינים, מינרלים וחומרים נוספים - נועד ליצור מעין השלמה תזונתית לתזונה שלנו היום. חשוב להבין את יעילות התוספים והשפעתם לפני השימוש. בעת המחזור החודשי, הגוף מבקש רוגע, שלווה וחיזוק.

מגנזיום - מינרל המגנזיום הקיים בגוף אחראי על הרפיית שרירי וכלי דם. כאשר הגוף רפוי ולא מכווץ - הוא פחות יסבול מכאב. כמוסות של מגנזיום מסייעות להרפיית שרירי רחם, גב, צוואר, הקלה על כאב ראש ובמצבי עצירות הוא משחרר את שרירי העיכול ומאפשר יציאות טובות. 2-6 כמוסות של מגנזיום ביום (600 מ"ג מקסימום).

ויטמיני B - קומפלקס של ויטמינים מקבוצת B אחראיים על יצירת תאים במערכת העצבים ותאי דם אדומים. במחסור של ויטמינים אלו בגוף נרגיש רגישות גבוהה לכאב ורעשים, חוסר סבלנות, עייפות ונמלולים. 2 כמוסות ביום (200 מ"ג מקסימום).

בי 12 - ויטמין זה אחראי על בניית מערכת עצבים ותאי דם אדומים. הוא עובד יחד עם כל קבוצת ויטמיני הB לתפקוד תקין של הגוף ומחזור הדם, וחסר במצבי אנמיה, תת תזונה, וסטרס גבוה. המינון המומלץ הוא 1000 מק"ג ביום.

ברזל - רק במידה שיש מחסור בברזל אמליץ על תוסף. מומלץ לבצע בדיקות דם ולבדוק את רמות הברזל, פריטין, טרנספרין ובי 12 כל חצי שנה. במידה שיש חוסר, נחוש כאבי מחזור מוגברים, בגלל מאמץ הגוף לשחרר את הדם. המינון המומלץ הוא 7 מ"ג ביום.


 

4. תזונה

קטניות - עדשים ושעועית עשירים בסיבים שתורמים לפינוי עודפי הורמונים מהגוף. בנוסף, הקטניות עשירות בברזל שחיוני לדם ונותן לנו כוח במהלך החודש ובמיוחד בזמן הווסת.

מוצרי סויה וזרעי פשתן - מכילים חומרים שהדומים לאסטרוגן ומווסתים את הרמה שלו בגוף - דבר המגביר את האיזון ההורמונלי.

ירקות ועלים ירוקים - מסייעים בהקלה על כאבי המחזור בגלל רמות ברזל גבוהות. תכולת סידן גבוהה עוזרת לאזן את מערכת העצבים.

פירות וירקות - מכילים כמות גדולה של סיבים שמסייעים לפנות רעלים וגם אסטרוגן מהגוף. מכילים כמות גבוהה של מינרלים וויטמינים חיוניים. ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, ברוקולי, כרובית), ירקות ופירות עשירים באשלגן.


מומלץ להפחית:

בשר, מוצרי חלב וביצים – מזון זה מכיל חומרים שונים כמו הורמונים מלאכותיים, חומרים משמרים ואומגה 6. כל אלו עלולים להחריף את חוסר האיזון ההורמונלי. אומגה 6 בגוף מעלה מרכיבים יוצרי דלקת. לכן צריכה גדולה עלולה לגרום לכאב ולהתכווצויות של הרחם.

פחמימות פשוטות (סוכר, קמח לבן)- יוצרות עלייה וירידה מהירה ברמת הסוכר בדם. דבר זה גורם לשחרור הורמונים כמו אדרנלין, שממריץ את מערכת העצבים וגורם לחוסר איזון הורמונלי ועצבי.

ממריצים - עודף ממריצים כמו קפאין, שוקולד ומשקאות מתוקים גורמים לגירוי של מערכת העצבים.

אלכוהול – אלכוהול גורם לגוף לאבד מינרלים חיוניים, החשובים לגוף ולמערכת ההורמונלית.


 

5. רפלקסולוגיה

רפלקסולוגיה היא תורת ההשתקפות של איברי הגוף בכפות הרגליים. באמצעות עיסוי עדין ניתן להגיע לכל איברי הגוף. ההרגעה והנעת מחזור הדם שהרפלקסולוגיה מייצרת מאפשרת טיפול יעיל ומהיר לתופעות הPMS ויוצרת את האיזון ההורמונלי כבר מהטיפול הראשון.


 

6. שימוש בתחבושות ובטמפונים אורגניים / גביעונית / תחתוני ווסת רב פעמיים

כולם כבר מכירים את הקשר המזיק בין שימוש בפלסטיק והשפעתו על בריאות הגוף. בתחבושות הסינתטיות חומרים מגוונים המזיקים למערכת הוגינלית העדינה ומגבירים רובד חיידקי מזיק וריכוז רעלים המחמירה ואף יוצרת את כאבי הווסת. העולם שופע היום באלטרנטיבות בריאות וטבעיות כגון תחבושות ובטמפונים אורגניים / גביעונית / תחתוני ווסת רב פעמיים. מעבר ליתרון האקולוגי המובהק, היתרון הבריאותי מורגש כבר בווסת הראשונה. מה את אומרת, תנסי?


 

7. תטא הילינג

בקליניקה אני פוגשת אינספור נשים, והמכנה המשותף שלהן כשמדובר בכאבי מחזור הוא הצורך בעבודה רגשית, בפרט מערכת היחסים עם הנשיות. תטא הילינג היא שיטת ריפוי אנרטי מוכרת ועוצמתית. בשילוב מדיטציה ודמיון מודרך העבודה הזו מאפשרת לי לעזור לנשים לשנות אמונות מגבילות וליצור אנרגיית חיים מדויקת יותר. כזאת שתבוא לידי ביטוי בפחות כאבים ועוצמה מחודשת בכל תחום. פעולה עוצמתית שאת יכולה להתחיל לעשות, שמקושרת לעולם התטא הילינג והיא כלי שימושי מתוכו היא תהליך של "הטמעות". הטמעות מאפשרות לך להטמיע אנרגיה חדשה בצורת אמירות מחזקות אל תת המודע שלך. ידוע שתת המודע שלנו מרכיב כ-90% מסך ההחלטות שלנו, אז ברור שחשוב להטמיע לו אמירות חיוביות. הבעיה שאנחנו רוב היום נמצאות בתוך המחשבות של עצמנו או מוקפות בציפיות של אחרים והדבר משדר לתת המודע שלנו שאנחנו לא מספיק טובות. שימוש בהטמעות עוזר לשנות את האנרגיה וליצור חוזק נפשי מול שינויי החיים - וכמובן שינויי המחזור החודשי שבמהותו מייצג את מחזוריות החיים, את העליות והירידות הדינמיות. כמה דוגמאות שתוכלי להתחיל להגיד או לכתוב לעצמך כל יום: בטוח ואפשרי עבורי להיות אישה שמחה ובריאה.

אני יודעת איך זה מרגיש לחיות בנינוחות ושלווה בתוך הגוף שלי. טבעי לי לזרום בתוך שינויי החיים בלי כיווץ ובלי פחד. מה לקחת לעצמך מההמלצות? אשמח לשמוע בתגובות. נ.ב כמישהי שסבלה מכאבי מחזור ומיגרנות סביב הווסת, אני יודעת עד כמה האנרגיה נמוכה סביב זמני הכאב וכמה זה נשמע מורכב לפעמים לעשות צעד לשינוי. אני גם יודעת שצעדים קטנים מביאים לשינוי גדול, ואם אני הרגשתי אותו - גם את יכולה להפסיק לסבול. חשוב לי שלנשים היום תהיה את היכולת להבחין מה מתאים להם מבין כל המידע שמציף היום את השוק ומה לא. והכי חשוב לי, שבמקום לסבול מהמחזור, שנשים יחגגו את עצם יכולתנו - להביא חיים לעולם. בין אם את בוחרת להיות אמא ובין אם לא, יש לך את הזכות לחוות מחזור רגוע, בלי לכאוב.


כל אחת תמצא את הדבר שמתאים לה ביותר ויקל עליה מאוד או מעט, למקרים מורכבים יותר אני תמיד כאן לכל שאלה, התלבטות או התאמה אישית.

bottom of page
<איזון הורמונלי>